Za resne rekreativce in občasne tekmovalce, ki radi gledajo v zaslon pred seboj in obožujejo številke, je tukaj nepogrešljiv “gadget” – pedali Garmin, ki merijo Watte.
Začnimo najprej s slovnico. Večino časa bom pisal o pedalih. En pedal je seveda moškega spola, in čeprav ga večkrat napačno sklanjamo kot samostalnik srednjega spola, je v imenovalniku množine edino pravilna oblika ”pedali” (in ne pedala) in v tožilniku ”pedale”.
Šenčurski Božiček ni bil prav nič po gorenjsko škrt. Tik pred prazniki mi je pod noge položil Garminov merilnik moči (powermeter po domače) Rally XC 200.
Merilec moči v pedalih Garmin
Proizvajalci powermetrov uporabljajo različne načine za merjenje moči, ki jo vložimo v naša kolesa, da se ta premikajo po ravnem ali navzgor. Navzdol gredo običajno sama. Eni spravijo merilno elektroniko v levo gonilko in tako merijo moč le na levi nogi ter do rezultata pridejo s povprečenjem moči. Drugi merijo moč na gonilni osi, tretji v zadnjem pestu, največ pa jih za merjenje uporablja stičišče prednjega verižnika in desne gonilke. Garmin je merilnik moči sprevil v pedale.
Garmin pravi, da je vse v osi
Garmin je pravzaprav pripravil zanimivo sestavljanko. Osnova je os pedala, na katero lahko priviješ dve različni cestni platformi (za blokeje Look ali Shimano) ter eno gorskokolesarsko (samo za vpetje SPD). Katerokoli Rally platformo lahko priviješ tudi na os njihovih starejših merilnikov moči Vivoactive. Garminovi pedali Rally niso poceni, a zaradi množice kombinacij lahko isti merilnik moči uporabljaš na cestnem, gorskem, gravel in še kakšnem kolesu. Os prestaviš na drugo kolo in nanjo priviješ ustrezno platformo. Če bi rad še nekaj prihranil, lahko kupiš pedale z oznako 100. Pri teh se moč meri le na levi osi, a pri končni analizi manjka precej podatkov.
Je slabih 450 gramov veliko ali malo?
Morda se bo kdo obregnil ob težo pedalov. Par Shimano XTR tehta 310 gramov, par Garmin Rally 200 (z gumb baterijama in merjenjem moči v obeh oseh) pa 438 gramov. A enako razliko dobimo tudi, če primerjamo Sramovi gonilki XX1. Tista z vgrajenim powermetrom Quarq je prav tako za dobrih 100 g težja od gole gonilke XX1. Opazil sem še eno razliko. Pedale Garmin so za 4 milimetre višje od Shimano XTR. Zato sem po menjavi pedalov za 4 milimetre dvignil tudi sedež na kolesu.
Povezava pedal z Garminom Edge 1030
Yetija sem s pedali Garmin opremil tik pred novoletnim Frejusom. Os pedala nima vtora za ključ imbus, saj je tam zeleno-rdeča ledica, ki signalizira status pedal. Na gonilko sem jih privil s petnajstico – klasičnim ključem za menjavo pedalov. Njihovo spoznavanje z Garminom Edge 1030 je bilo enostavno. Zavrtel sem pedale in jih tako aktiviral. Garmin Edge je dobil nov zaslon z Rally podatki, ki ga lahko tudi izbrišem. Vnesel sem še dolžino gonilke in zagnala se je prva kalibracija, ki je trajala le nekaj sekund. Zaradi različnih temperatur ozračja je ta priporočljiva pred vsako vožnjo. Vpenjanje in izpenjanje je enako kot pri Shimanu. Seveda lahko na pedalih nastaviš jakost vzmeti za vpenjanje in izpenjanje. Pedale se zbudijo že po prvem obratu. Levi in desni merilec moči delujeta vsak na svojo baterijo CR1/3N. Ta naj bi zdržala 200 ur vožnje.
Povprečje treh sekund
Od božiča do novega leta sem z njimi naredil slabih 300 km in nekaj čez 8.000 višincev. Prvi dan sem se še ukvarjal z nastavitvijo izmetne vzmeti, potem pa sem na pedale pozabil, samo še fural in gledal številke. Na začetku so bile te seveda največji magnet. Od akcije na pedalu do njenega prikaza na zaslonu je minila približno sekunda. Ta ”zamuda” je v praksi seveda povsem neopazna, saj se med gorskim kolesarjenjem praviloma posvečamo terenu in okolici, ne pa zaslonu. Prav tako je bolj od trenutne moči pomembno njeno trisekundno povprečje. Pri Garminu pravijo, da je odstopanje od dejanskih vrednosti največ +/- 1%. Tudi sam pri številkah nisem opazil nobenih anomalij. Edino takrat, ko sem s pedalom zadel v skalo, so številke (razumljivo) odstopale. Spomladi bom naredil primerjalni test. Pedale Rally so idealne za to, saj lahko merilniku moči na gonilki dodaš še drugega na pedalih in tako na enem kolesu mučiš in primerjaš dve napravi.
Prikaz dinamike pedaliranja in ostalo
Surovi Wati so šli mimo mene. Te sem poznal že od prej, saj sem na prejšnjem kolesu Norco Torrent dobro leto uporabljal merilec moči Power2Max. Bolj zanimiv je Garminov prikaz dinamike kolesarjenja. Pedale Rally 200 (Rally 100 te razčlenitve nima), posebej za levo in posebej za desno nogo analizirajo celotno pot, ki jo opravim z gonilko. Na zaslonu naprave Edge v krogu vidim segment aktivnega gonjenja s poudarjenim tistim delom z največjo močjo (PP – Power Phase). Sledenje krožnici mi odkrije skrite Watte in me vzpodbuja k učinkovitemu pedaliranju: potisni in potegni. Prav tako v realnem času prikazuje položaj mojega stopala na pedalu. Če pritiskam naravnost na pedalo, je PCO (Platform Center Offset) vrednost nula. Ko preveč pritiskam z zunanjim delom stopala, gre vrednost v plus, ko pa z notranjim, gre v minus.
Tu sem opazil zanimivo spremembo. Med lahkotnejšim vrtenjam pedalov sem očitno malce nagnjen v desno, PCO na desni nogi je rahlo pozitiven in na levi negativen. Ko pa močneje pritisnem in gre brada nižje h krmilu, se presedem bolj v levo in vrednosti PCO se obrneta. Med stoječim pedaliranjem (ja, tudi to pedale Rally zaznajo in posebej analizirajo) sem dokaj poravnan in obe stopali sta na pedalih blizu idealne nule. Natančna in razumljiva analiza obrata in pritiska je druga prednost platforme Rally. Te številke lahko kasneje pomagajo pri nastavljanju blokejev in dodajanju vložkov v čevlje.
Desna, leva, desna
Pred dvajsetimi leti sem si v gorah hudo poškodoval desni gleženj. Čeprav sem desničar, je bila od nesreče naprej ta noga šibkejša. Power2Max je na Norcu kazal razmerje 52:48 v korist leve noge. Po lanski poškodbi hrbtenice in težavah z levo nogo se je stanje obrnilo. Desna se seveda ni okrepila, močno pa je upešala leva in Garmin mi sedaj nameri 53 % moči na desni in le 47 % na levi nogi. Pedale Garmin bom uporabljal večji del letošnjega leta in zanimivo bo spremljati spremembe številk.
Pedale Garmin Rally 200 so na pogled in otip izredno čvrste. Vsa elektronika je varno spravljena in zatesnjena v osi pedal. Njihova uporaba je preprosta in vzdrževanje nezahtevno. Njihovo dejansko vzdržljivost bodo pokazali čas, prevoženi kilometri in višinci, udarci, prah in blato. Francoska uvertura je bila kar dobra. O njihovi uporabnosti pa se bo odločil vsak sam. Samo ne reci, da ti ne padaš na številke.
Profesionalci rezultate merilnikov moči kombinirajo z ostalimi meritvami in na podlagi njih pripravljajo načrte treninga. Merilnike uporabljajo tudi na tekmah za pravilno razporeditev moči na progi. Večino teh znanj lahko uporabijo tudi rekreativci. Pri njih ne gre vedno le za rezultat, ampak tudi za užitek in boljše počutje na kolesu. Prijatelj Boštjan je dejal, da bom s powermetrom izračunal prihranek elektrike v primerjavi z E-kolesarji. V resnici pa ga bom imel bolj za pomoč pri okrevanju.
O merilnikih moči bom še pisal. Do takrat bom gonil, za ostalo pa bo poskrbel Garmin.
Garmin Slovenija na spletu.
Fotografije Matej Hartman
Preberi še
Sram UDH: Zdaj nimaš več izgovora