Sram UDH
4. decembra 2021

Včasih je bilo kolesarjenje enostavno. Sedel si na kolo (kakršno koli je to že bilo) in se pognal v hosto. Potem je zavel veter sprememb in vprašanj: ”Kaj je prav?”

Spredaj je najprej odpadel tretji verižnik, potem še drugi, hkrati pa je zrasla (in še raste) zadnja kaseta. Zrasle so tudi gume. Najprej s ponija na 26 palcev, potem na 27.5, zdaj počivajo na 29-palčnih obročih, a si eni želijo še večjih. Sproti se, tako kot ljudje, počasi še redijo. Standard boost smo sprejeli, želja po vsaj delno poenotenih zavornih ploščicah pa je seveda utopija.

Univerzalno!

Ko je SRAM objavil novi standard gonilnega ležaja DUB, so šli mnogim lasje pokonci (ali pa so jim izpadli še tisti, ki so jih imeli). Da bi jih vsaj malo pomiril, je SRAM naredil korak v drugo smer in septembra 2019 pokazal UDH – Universal Derailleur Hanger ali po naše univerzalni nosilec menjalnika.

Nosilec menjalnika je tisto majno uho na okvirju, kamor je privit zadnji menjalnik. V kameni dobi kolesarjenja je bilo to uho del okvirja. A če si slučajno z menjalnikom zadel kamen, vejo, ali pa je kolo samo padlo na desno stran, je bila velika možnost, da si to uho odlomil. Tako. Kolo je bilo zrelo za predelavo v “singlespeeda” ali za odpad. Proizvajalci so to težavo rešili tako, da so naredili samostojen aluminijast nosilec menjalnika in ga privili na okvir kolesa. Dobra rešitev je imela eno slabost: vsaka znamka je naredila svoj nosilec menjalnika, eni še več – za vsak model okvirja drugačnega.

Nujno zlo in obvezen rezervni del

Vodniki vedno opozarjamo, naj imajo udeleženci (zlasti na večdnevnih in odmaknjenih turah) vedno s seboj tudi nosilec menjalnika. Težava klienta je namreč najprej težava vodnika, potem težava skupine in šele na koncu njegova težava. Ženske so tiste, ki navodila običajno preberejo in jih vzamejo resno, moški pa največkrat zamahnejo z roko in si mislijo, da to za njih ne velja. Resnica je seveda drugačna. Naloga nosilca je, da se ob udarcu ukrivi ali zlomi. Podobno kot čelada z lomom reši glavo, tudi nosilec s tem obvaruje menjalnik. Včasih je dovolj že nerodno prislonjeno kolo in nosilec se skrivi. Očiten znak deformacije je to, da menjalnik na enem delu kasete menja lepo, na drugem delu pa ga preklinjaš.

Resne poškodbe nosilca menjalnika sploh niso redke

Pred leti je Marjan je že prvi dan Bosne zadel v skalo in odlomil nosilec menjalnika. Težave sva se lotila po šolsko. Odstranila sva menjalnik in skrajšala verigo, da je šla na enega srednjih verižnikov zadnje kasete. A ker veriga ni bila dovolj napeta, je vsakič, ko se je kolo malo streslo, veriga padla z verižnika. In v Bosni se kolo kar konkretno trese. Poskusila sva še na drugih verižnikih, a nikakor nisva ujela takega, na katerem bi veriga obstala dlje kot obrat pedala ali dva.

Več sreče je imel Tomaž. Njemu je veja le ukrivila nosilec. Poravnala sva ga tako dobro, da je menjalnik delal na vseh, razen na prvem in zadnjem verižniku. Drugače, a prav tako srečno sta jo na Gardi odnesla Nejc in njegov GT. Opozoril sem ga, da se lahko med ravnanjem nosilec tudi zlomi … in se je. Rešili so nas v eni od kolesarskih trgovin v Rivi, kjer so po čudežu imeli en ustrezen nosilec.

Sram UDH v videu

UDH postaja standard

Mnogi proizvajalci koles so na novih okvirjih, ki so bili skonstruirani in izdelani po letu 2019, uporabili univerzalni nosilec SRAM. Ta poenostavlja delo trgovcem, mehanikom in uporabnikom. UDH ustreza menjalnikom Sram in Shimano. Tudi njegova cena je prijaznejša od starejših modelov. Ti so včasih stali tudi 30 eur ali celo več, Sramov UDH pa dobiš že za manj kot 15 eur (čeprav tudi to ni poceni). In čeprav je nosilec sedaj (verjetno) lažje dostopen, to ne pomeni, da ti ga ni treba imeti med svojo opremo, ampak pomeni, da pojdi takoj ponj (če seveda ustreza tvojemu kolesu). Zdaj nimaš več izgovora!

Hkrati je tole tudi opomin tistim s starejšimi nosilci, da si končno poiščejo ustrezno rezervo. Obnašaj se odgovorno. Ne bodi ”antihanger”!

Fotografije Matej Hartman @matej.mahmtb

Preberi še

Zlata veriga

Sledite nam