28. oktobra 2013

Uroš in Andrej sta diplomirala iz 29-palčnikov, zadnji izpit sezone je bil s tistim z največ hoda. In z najkrajšo cevjo ob verigi! Kotaljenje in okretnost nadserijsko.

Letos smo pri mtb.si spoznavali 29-palčne polnovzmetence in se proti koncu sezone prebijali do vse bolj robustnih z vse več hoda. Kje bi končali drugje kot pri Specializedovemu Enduru 29!? Preskusili smo drugo najbolj žlahtno (najlažjo, najdražjo) verzijo Expert Carbon, pa ne čisto natanko takšno, kot je v trgovinah. Karbonski okvir z aluminijasto nihajko je pri Expertu enak kot pri najdražjemu modelu S-Works in tudi enak kot pri modelih za 2014. Tako se bolj kot komponentam posvetimo celostnemu vtisu.

Karbonski prednji del okvirja torej, in to kar iz najboljšega karbona 11m. Zadnji trikotnik pa iz aluminija M5. 155 hoda zadnje nihajke, vpetje FSR seveda, 5 mm več na vilici Fox 34 Talas CTD (pri modelu 2014 jo nadomešča Rock Shox Pike 29). Zadaj v vsakem primeru Fox Float CTD z Boost Valve in s funkcijo poenostavljene nastavitve posedanja (AutoSag).

Pomembno: v tem razredu neizenačenih, da ne rečemo neverjetnih 430 mm dolga cev ob verigi, kar narekuje odzivnost kolesa. Krmilni kot pri iztegnjeni vilici 67,5 stopinje.
V opremi pa še hišni obročniki Roval Traverse 29 All-Mountain, plašči Specialized Butcher/Purgatory, pogon Sram X0 2×10 s karbonsko gonilko in vodilom Gamut, zavore Avid Elixir 7 Trail z rotorjema 200/180 mm, kakopak tudi potopna sedežna opora Specialized Command Post IR (notranja napeljava pletenice).

Andrej pravi

Geometrije res niso “kar nekaj”. Vsak centimeter in vsaka stopinja se poznata. V tem primeru je kratek “chainstay”, primerljiv s tistimi na 26-palčnih polnovzmetencih, res garancija za okretnost. Centimetri hoda pa zagotavljajo preživetje pri pogumnih zaganjanjih v velike korenine in skale. Pa kar preživetje, odlično in tekoče kotaljenje!
Pri tem me čudi, da je krmilo s 105 cm povsem enako visoko od tal kot pri nedavno preskušenem Cubu Stereo, občutek za krmilom pa precej drugačen. Dopuščam, da mi je tam vodenje bolj kot višina kvarila daljša opora krmila.

Kolo je torej okretno, toda ali je tudi lahkotno? Žal ne, tu mu nagaja teža. Testni verziji smo pri velikosti M namerili kar 14,6 kilograma (brez pedal), kar se res čuti tako nakreber kot pri hitrem manevriranju. Ti plašči še zdaleč niso težki, obročniki tudi ne pretirano, a kolo v vzponu res ni poskočno. Nič bati! Verzija 2014 ima pogon X01, 1×11 torej, tako da odpadejo: dvojni prednji verižnik, vodilo verige, prednji menjalnik s posebnim nosilcem, s katerim so ga namestili na nihajko, prestavna ročica … Bistveno manj teže, a zanesljivih podatkov o teži nimamo. Za verzijo S-Works je opazno pod 13 kilogrami, zlasti na račun karbonskih obročev in malenkosti.

Nazaj k kotaljenju. Dobro delovanje vzmetenja skupaj z velikimi obročniki zmaguje tudi naprimer pri prečkanju navzven nagnjenih terenov s koreninani ali kamenjem. Zmagovalno.
Precej jasno, zakaj se kdo s takšnim kolesom loti dirkanja v spustu, zlasti na progah, kjer niso potrebni ogromni hodi. Navsezadnje je tudi medosna razdalja le malenkost krajša od DH modela Demo.
Kaj lahko reče, zdaj, ko sem se prebil čez sezono polnovzmetenih 29-palčnikov? Enduro 29 je še eno kolo z lastnostmi, ki jih 27,5-palčni standard ne more nuditi. Kotaljenje in stabilnost na ovirah ter v hitrih, odprtih zavojih. Hočeš ga pognati do hitrosti in zarezat linijo po hribu. Nekako tako, kot jo je Kulhavy na dva modela “manjšem” Epicu zarezal mimo Schurterja do zlate olimpijske kolajne.

Res kratka cev ob verigi, kot je Specu uspela pri Enduru, popolnoma izniči dvome o okretnosti. Zaradi nje gre Enduro 29 tudi prej na zadnje kolo kot druga 29-palčna kolesa, lažje v “zajčji skok” … Poleg malce težjega zvračanja v nagib je tudi kakšna eksplozivna spretnost še vedno težja kot na 26-palčniku, prav tako je vodenje kolesa v zraku z vrtečo se maso obročnikov bolj “motoristično”.
Teža je dejavnik, ki govori proti 29-palčnikom, predvsem dokler ne sežeš res globoko v žep. Ena rešitev za večino, ki se spogledujete z Endurom 29, pa morda obolevate za “gramitisom” (alergijo na težka kolesa): razmislite o Specializedovem Stumpjumperju 29 s 130 mm hoda. Moji razdeljeni osebnosti, ki je nekje med turami, maratonom in endurom, bolje ustreza. A pozor, če sem vas dobil na dolžino cevi ob verigi: to ima 2 cm daljšo …

Na delovanje sedežne opore se moramo tisti, ki smo vajeni brezstopenjskih, kar privajati, preden sredi akcije ujamemo kaj več kot minimum in maksimum.

Ne povsem, ampak skoraj razumem, zakaj Specialized ignorira standard 27,5. Pa bo razumel tudi trg?

Uroš pravi

Vse mere in zelo dobra oprema na testnem Speciju so že na papirju obljubljali, da zna biti vožnja še kako zabavna. Glede na to, da sva z Andrejem preizkuse letošnjih koles, vsaj kar se tiče hoda, stopnjevala centimeter po centimeter, pa je preizkušeno kolo dejansko z največ hoda na devetindvajsetpalčnih obročnikih in naj bi bilo kot nalašč za preganjanje na kakšni enduro dirki ali pa za zabavo na skoraj kakršni koli podlagi.
Specialized Enduro Expert 29 je drugi najboljši model iz Enduro štale in ima glede na dokaj visoko ceno dobro izbrane komponente ter kar nekaj bombončkov, ki dajo kolesu poseben čar.

”A-Ride”
Tog ko hudič, dejansko ni čutiti nikakršnega podajanja pod nogami, ne v levo ne v desno. Tudi v zavojih, tako hitrih kot počasnih, se ne podaja in drži smer, morda ga je za razliko od 26-palčnega nekoliko težje vreči v zavoj (predvsem pri manjših hitrostih). Manjši skoki, zaporedne neravnine, ”hupserji” in direktna vožnja skozi skalnate odseke – kolo je naravnost ustvarjeno za tovrstne razmere, še bolje se počuti na hitrih makadamskih odsekih, kjer se pelje kot tank, ki melje vse pred seboj. Čeprav pri polaganju kolesa v zavoje ni čutiti, da bi bilo 720-milimetrsko krmilo preozko, pa bi pri veliki hitrosti na ravnih delih, zgolj zaradi občutka, sam raje namestil sirše 750-milimetrsko krmilo. Ker razmere na terenu niso bile idealne (beri: dokaj spolzka podlaga), so se na nekaterih delih Specializedovi plašči, katerih ljubitelj sem, vsaj v kros segmentu, zdeli nekoliko izgubljeni, saj sem vsaj na prednjem obročniku pogrešal nekoliko bolj agresiven oprijem. A to je stvar posameznika, stila vožnje in sposobnosti polaganja kolesa skozi zavoje. Nikakor ne trdim, da so plašči slabi, a glede na to, da je Enduro mašina, ki je namenjena predvsem vožnji in uživanju navzdol, me kakšnih 200 gramov več in plašč s še več stranske opore ne bi motil.
Sam občutek za krmilom, serijska dolžina opore, Specijev sedež, ki paše na skoraj vsako zadnjico, so v skladu s pričakovanji in načrtovani za užitkarstvo pri spustih. Navzgor le ni toliko uživaški, da bi z njim lovili podivjane mladce na trdakih, a je vsekakor tudi glede na položaj kolesarja še vedno v sprejemljivem območju in poganjanje ni tako naporno ter utrujajoče. Edini pomislek sem imel glede potopne sedežne opore, ki ni delovala optimalno – morda kakšna prototipna zadeva ali pa je pod težo ostalih preizkuševalcev nekoliko spremenila svoje delovanje in postala bolj lena. Pri spuščanju sedeža se namreč ni želela ustaviti na vmesni stopnji, ki je kot nalašč za kratke in ne prestrme spustaške odseke, ki na koncu potrebujejo še nekaj pedaliranja. Nasprotno pa je z najnižjega položaja  pri dviganju sedeža  delovala normalno in se ustavila tudi na vmesni stopnji.

Na kratko
Res prvo kolo pod mojo zadnjico s toliko hoda na ta velikih obročnikih, a bi ga užalil, če bi dejal, da je ”pocket rocket”, ker pač ni majhen. Je pa zanesljivo raketa, ki nariše nasmeh skoraj do ušes. Izbira linij in kalkuliranje, katera je hitrejša in bolj gladka pri vožnji, z Endurom ne pride v poštev, ker dobesedno leti. No, pretiravati vseeno ni potrebno, saj nismo vsi Aaron Gwin in po navadi odštejemo mastne denarce za svoje konjiče. Čeprav Enduro na pogled deluje kot neprebojen, okoren tovornjak za prevoz denarja, je v resnici pravi Hummer. Vzmetenje deluje odlično, a kot sem zapisal v uvodu, ne vem če ga lahko primerjam z RS Pike. Zavore Avid so, glede na to, da sem jih vajen tudi s svojih koles, dobra izbira in ko se navadiš občutka in doziranja stiska na ročici, kar pašejo v Endurov koncept. Dotični Enduro potrebuje le nekaj ”tuninga” v smislu širšega krmila in agresivnejših plaščev ter nekoliko nižjo ceno, tako da mu v bajkerski indeks lahko zapišem oceno osem in pol od 10. Pa še en nasvet. Za navzgor klasična čelada, navzdol pa obvezno integralka ☺.

Zastopa: Factory Store www.factorystore.si
Proizvajalec: Specialized www.specialized.com

Cena: 5.299,00 (enaka za modela 2013 in 2014)
Teža: ni podatka

Vse foto Grega Stopar

Sledite nam