6. marca 2017

Če uporabljaš, voziš in zlorabljaš, moraš vzmetenje tudi vzdrževati.

Če vzmetenje po letu uporabe deluje normalno, še ne pomeni, da ni čas za servis. Zaradi stalne vožnje s kolesom sprememb najverjetneje ne opaziš, zato je še pomembneje, da upoštevaš servisne intervale. Obrabljeni deli ter umazanija znotraj vzmetenja lahko poškodujejo dele vzmetenja do te mere, da so posledice nepopravljive. Poznamo več vrst servisov vzmetenja, ki se razlikujejo po tem, kaj zajemajo. V grobem jih razvrstimo v tri področja.

Mini, oziroma osnovni servis

Ta zajema menjavo olja ter čiščenje notranjosti vzmetenja. Takšen servis naj bi bil izmed vseh najpogostejši. Nekakšna priporočljiva frekvenca je okoli 40 ‘delovnih’ ur, a bo varirala glede na to, kje ter kako se vozimo. Čista notranjost bo poskrbela, da ne bo prišlo do poškodb potopnih nog, hkrati bo s svežim oljem vzmetenje delovalo bolj gladko.


Ne samo, da bodo po čiščenju vilice sijoče, tudi delovanje bo drugačno – lepše.

Pazimo, da pri menjavi olja uporabimo tistega, ki ga priporoča proizvajalec. Pri čiščenju notranjosti lahko uporabimo čistilni alkohol ter čisto krpo, izogibamo se uporabi trdih predmetov (imbus ključi, izvijač …), ki lahko povzročijo mehanske poškodbe. Osnovni servis je smiselno narediti tudi na novih vilicah, saj nekateri proizvajalci že v začetku varčujejo pri olju, zato imamo pri delovanju vilic nekakšen ‘čigumi’ efekt.

Prav tako je takšen servis priporočljivo opraviti po blatni tekmi oz. obdobju treningov, saj se umazanija v notranjosti nabere hitreje kot v suhem.

Veliki servis

Ta zajema menjavo prašnih tesnil ter vse, kar vsebuje zgoraj opisani mini servis. Prašna tesnila se zaradi trenja ter umazanije s časom obrabijo, zaradi česar vzmetenje najverjetneje ne deluje več tako gladko kot takrat, ko je bilo novo. Frekvenca je zopet odvisna od stila vožnje.

Ohlapno priporočilo pa je nekje 120 ‘delovnih’ ur. Postopek servisa je podoben, saj v obeh primerih odstranimo komoro z oljem (potopne noge pri vilicah). Tudi pri menjavi tesnil se izogibamo ostrih predmetov, ki bi tesnilo zlahka poškodovali.


Stara in nova tesnila.

Generalni servis

Poleg velikega servisa zajema še servis ter menjavo tesnil kartuše. Priporočeno je, da se izvede vsaj enkrat na leto, da bo vzmetenje v sezoni, ki sledi, spet delovalo kot novo. Ker je takšen servis zahtevnejši, moramo biti v primeru, da ga servisiramo sami, zelo previdni. Pomembno je, da sestavimo nazaj vse tako, kot smo tudi razstavili. Najlažje je, če si dele zlagamo po vrstnem redu, kot smo jih odstranili.

Priporočljivo je, da med postopkom fotografiramo, kje se posamezni deli nahajajo. Včasih zahteva takšen servis tudi specialno orodje, zato je v takšnem primeru večinoma ugodnejša rešitev, če vzmetenje odnesemo na pooblaščeni servis.


Umazanija pride tudi v notranjost vilic, zato je potrebno večkratno temeljito čiščenje.

Kljub temu, da so cene servisa vzmetenja dokaj visoke, njihovega vzdrževanja ne gre zanemarjati. V prvi meri bo trpelo delovanje, če ga nismo opravili že nekaj časa, poškodbe so lahko nepopravljive. Cena novih vilic je tako na koncu mnogo višja kot njeno popravilo, zato bodo stroški mnogo večji.

Za konec

Če je v tebi kaj domačega mehanika, lahko na spletu najdeš video navodila in priporočila proizvajalca tvojega vzmetenja, ki bi morala zadoščati, da boš servis opravil kar sam. Upoštevaj, da bo garancija veljavna le, če boš vzmetenje servisiral v pooblaščenem servisnem centru in z menjavo originalnih delov. Za primer Foxa traja garancija na izdelke 2 leti, pri čemer je potrebno opraviti servis po 125 urah delovanja oz. enem letu uporabe.

Foto Peter Zupančič

Preberi še:
Pero svetuje: Vzmetenje kratkega hoda – teorija finih nastavitev
Pero svetuje: Vzmetenje krajšega hoda – osnove

Petra na njegovi športni poti podpirajo

Sledite nam