25. februarja 2013

Fat bikes, to bi bilo nekaj za naše kraje v temle snegu. Pa imamo po našem štetju v Sloveniji le enega bajska in pol.

Cestni kolesarji nam gorskim nič kaj ljubkovalno rečejo “traktoristi”. In to že ob omejenosti njihovega poznavanja mtb do premera plašča nekako največ 2,25 palca. Kako bi nas klicali, če bi se naokoli vozili na 4- ali 5-palčnih gumah!?

Spoznajte res debela kolesa! Tako boste lahko v teh dneh, ko je večina dežele zasuta s snegom, vsaj razmišjali o tem, kako bi bilo imeti enega.

Fat bikes” niso čisto nova pogruntavščina. Po nekaj garažnih eksperimentih in omejeni dobavljivosti primernih plaščev je ameriški proizvajalec Surly leta 2005 predstavil model Pugsley, prvo tovrstno serijsko kolo. Zakaj? Surly je doma v Minnesoti, kjer so zime dolge in bogate s snegom. S kolesom se takrat lahko preganjaš le na takšnih zelo širokih gumah z veliko naležno površino. Takšno kolo je primerno tudi za kolesarjenje po sipkem pesku, naprimer za prečkanje puščave. Čeprav je lahko povsem zabavno tudi v drugih razmerah, naprimer na skalah, pa izven snega in peska ni več prav konkurenčno običajnim gorskim kolesom.

Tudi 29″, vzmetenje ni potrebno

Danes je proizvajalcev kar nekaj, seveda le med maloserijskimi znamkami, ki smo jih minule dni lahko spoznavali na sejmu v Denverju (več o tem v naslednjih dneh). Svojega ima Salsa, pa Moots, On-One, Carver, Blacksheep … Plašče pod svojo znamko ponujata Surly in 45NRTH. Ti so bili doslej le za obročnike, ki jim rečemo 26-palčni, ob tako razkošnem plašču je obseg seveda precej večji. Po novem pa Surly ponuja tudi debelogumega 29-palčnika Krampus s plašči premera 3,0.

Da tolikšne gume zahtevajo poseben okvir, verjetno niti ni treba omenjati. Okvirji so večinoma izdelani iz jekla, kakšen tudi iz titana, saj aluminij v skrajno nizkih temperaturah lahko postane krhek. So tehnično preprosta, marsikdaj singlespeed, skoraj vedno s trdo vilico, saj guma opravi tudi delo vzmetenja. Tudi kakšen pogon na jermen se najde. To so avanturistična kolesa, zato imajo tudi nastavke za namestitev prtljažnikov.

V Sloveniji eden in pol

V Sloveniji imamo po našem vedenju eno tolsto kolo in pol. Celega ima Rok Kovač, večkratni udeleženec preizkušnje Iditarod Trail na Aljaski. Okoli Surlyjevih obročnikov in gum ga je izdelal sam.
Pol “fat bajka” je Šimnov Jones Spaceframe z vilico Truss, ki orjaško gumo sprejme le spredaj.

Z Rokom se je daljnega leta 2006, ko je imel še bolj običajno kolo z Nokianovimi gumami Gazzalodi, pogovarjal Flash Gordan. Beri na klasičnem mtb.si

fat-bike.com

Na uvodni fotografiji Rok Kovač in prijatelj v naravnem okolju tolstih biciklov. Foto arhiv Roka Kovača.

Sledite nam