Debeluhi, ki nas osrečujejo, so tudi kolesa, na katerih se vrtijo mega debele gume.
Debeluhi so srečni ljudje. Tako je že pred mnogimi leti zapel Andrej Šifrer. Jaz pa pravim: z debeluhi smo srečni ljudje. Debeluhi, ki nas osrečujejo, so tudi kolesa, na katerih se vrtijo mega debele gume. Fat bike, oziroma fetbajk, ali po domače kar debeluh.
Fat bike izstopa, kjerkoli se pojavi. Tudi v družbi pregrešno dragih gorskih koles najprej opaziš njega. Ali pa vsaj njegove široke gume. Te v širino merijo od štiri do skoraj pet palcev. Čeprav je to komaj dvakratna širina običajnih gum, je njihov volumem nepredstavljiv. In prav ogromen volumen, skupaj s pravilno nizkim tlakom v gumah, je krivec za neverjetno uporabnost fetbajka. Gume se polnijo le od polovice do enega bara. Tako voljna in voluminozna guma enostavno požre vse ovire, ki se ji postavijo na poti.
Bajsanje z oprijemom
Večina ljudi se čudi tem “cirkuškim” kolesom. Fetbajki seveda izvirajo iz Amerike. Prvotno so bili namenjeni vožnji po sipinah in snegu. Ter ekspedicijam v nedostopne kraje. Seveda so jih hitro zlorabili še drugje in debeluhi so se izkazali za neverjetno uporabna gorska kolesa. Da boš to dojel, moraš narediti pravo testno vožnjo. Pet minut bajsanja na mestnem parkirišču te bo zagotovo razočaralo. Na asfaltu se žal debeluh počuti najslabše. A ko boš z njim naredil prvo turo na poznani trasi, ne boš več dvomil.
Zahtevnejši kot je teren, večje so prednosti debeluha. Njegovih 13 do 15 kilogramov ni takšna teža, da bi se bal klancev. Seveda to ni dirkalna mašina, ampkak vsegorski uživač. Na strmem vzponu se zadnja guma ne bo zavrtela v prazno. Prednjega kolesa ti ne bo dvigalo. Razbita ali nestabilna podlaga te ne bosta stresli z debeluha. V blatni kopeli te ne bo zaneslo. Na spustu bo fat bike noro hiter. Ne bo se ustrašil ničesar, kar mu leži pred gumo. Držal bo svojo smer. V zavojih ga ne bo odnašalo. Široke gume z velikim oprijemom bodo odlično prenašale strašno moč zavor na zemljo. Na fetbajku se počutiš varnega in srce ti bo pelo Odo debeluhom.
Dirkaška primerjava
Letos sem s Scottovim Big Edom tekomoval na našem Loka MTB maratonu. Bila sva povsem konkurenčna ostalim tekmovalcem in krog zaključila v 1 uri in 43 minutah. Nekaj dni kasneje sem tistih 25 km in 1.100 višincev preletel s svojim superlahkim hardtail Cubom. Namesto sotekmovalcev so me takrat priganjale grozeče dežne kaplje. Na koncu sem bil 11 minut hitrejši. Nekaterim je to mogoče velika, meni pa pričakovana razlika. Čeprav sem obakrat vozil na polno, sem se s Cubom mučil, s fetbajkom pa užival.
Morda tukaj manjka še tretji podatek – čas kroga s klasičnim all mountain kolesom. To bo naloga za prihodnjič. Upam, da bo jesen še dolga in topla. Trenutno se vozim s posebnim debeluhom. Njegove gume merijo “le” štiri palce, vilica ni vzmetena, za povrhu pa je še “singlespeed”. Ja, pozabili so mu natakniti prestave. Nekaj podobnega sem gonil že pred meseci, ko smo pritiskali pedala Ponyjev proti vrhu Vršiča. Takemu kolesu moraš izbrati turo in tako kolo ni za vsakogar. Brezprestavnost je predvsem stanje duha. A najbrž ne mojega.
{loadposition inside}
Bajsove nerodnosti
Na debeluhu si ne želiš defekta. Njegova guma je prasica. Ves čas nastavlja njene široke boke ostrim skalam, si želi kačjega ugriza in išče oster dolg trn, da bi ga povaljala. Zračnico sicer zaflikaš, a te napihovanje njene duše spravi v obup. Čeprav za manj kot en bar boš vanjo spravil kar nekaj CO2 bombic ali pa do onemoglosti zdrgnil tesnilo mini pumpice iz nahrbtnika. Žulji na rokah niso izključeni. Za novo gumo enormnih dimenzij boš odštel vsaj 60 čustev, lahko pa tudi trikrat toliko. S hudimi pospeški se na fetbajku ne boš hvalil. Višja teža obročnika in tolsta guma slabo vplivata na obodno hitrost profilnega čepka. Na spustih sem prvič pogrešal potopno sedežno oporo. Širok Q faktor gonilk ti morda ne bo ustrezal. Za transport kolesa boš moral prirediti klasičen avtomobilski nosilec. Če drugega ne, ti trak ne bo objel gume.
Priznam, po dobrih dveh tednih me je testni Scott Big Ed povsem zasvojil. Nisem najstnik, ki ga navduši vsaka nova tehnična igrača. A Slovenski kolesarski mojster je s posojenim debeluhom v meni zanetil ogenj. Se bo razširil v požar? Si bom kupil svojega Debeluha? A na obzorju so že nova kolesa – polfetbajki: 650B, 27,5+ oziroma 6 fattie. Bodo ustvarilila novi svetovni nered?
Tudi Zemlja je debela, pa se nič ji ne zgodi. (A. Šifrer)