13. septembra 2011

Objavljamo še tretje gradivo, poslano na Ministrstvo za okolje in prostor kot odziv na osnutek Zakona o vožnji z vozili v naravnem okolju. Avtor Marjan Tkavc proti splošni prepovedi brez strokovne podlage, zaradi protiustavnosti in ker nikjer ni tako.
Objavljamo še pripombe in predloge na osnutek Zakona o vožnji z vozili v naravnem okolju iz tretjega vira. Avtor Marjan Tkavc je nedvomno nadpovprečno razmišljajoč gorski kolesar, sicer v naših krogih znan tudi kot avtor klasične spletne strani z zbirko mtb tur MTBSlovenia.net. Je tudi nekdanji aktivni planinec in gorski vodnik.


Spoštovani,

Glede na to, da se me predlog tega zakona tiče, sem ga preučil in vam tako podajam naslednje pripombe in predloge. Po mojem mnenju predlog zakona žal ni najbolje pripravljen. Namen zakona (… ohranjanje ekosistemov, naravnih vrednot in krajine) je dobro postavljen. Toda bistven problem je, da se materija predloga dotika samo določenih “uporabnikov okolja” – motorna vozila in nesrečna kolesa, kjer je zgrešila že ponovno nesrečna uredba.

Po mojem mnenju predlog zakona ni skladen z ustavo RS, ker je za kolesarje diskriminatoren (14. člen ustave RS) ter spodbuja k neenakopravnosti (63. člen ustave RS), saj predlagatelj ni podal razlogov oz. ni utemeljil, zakaj predlaga splošno prepoved za kolesarje. Potrebna bi bila ustrezna podlaga, npr. študija, statistika, ki bi pokazala, da je negativen vpliv kolesarjev na naravo večji od pešcev. Toda tuji viri kažejo ravno nasprotno (npr. IMBA <http://www.imba.com/resources/research/trail-science/natural-resource-impacts-mountain-biking> ), zato v tujini nimajo splošne prepovedi za kolesarje. Pohodniki, gorski kolesarji in jezdeci v sožitju uporabljajo poti, tudi ozke visokogorske planinske poti. Uporaba poti je ustrezno regulirana, tako da so določene poti npr. zaprte za kolesa, določene so odprte samo za jezdece, itd. – glede na specifiko. Vendar je teh prepovedi zelo malo (npr. St. Moritz – Švica, Livigno – Italija, Weissensee – Avstrija, itd.). Ko že omenjam tujino – podali ste primerjavo predpisov v tujini, toda notri ni nič primerljivega glede splošne prepovedi za kolesarje (?).

Uporaba naravnega okolja za rekreativne namene bi morala biti regulirana tako, da bi bili zajeti vsi uporabniki, katerih je veliko, njihov vpliv na naravno okolje pa je zelo različen. V vsakem primeru bi bilo potrebno preučiti njihov vpliv na naravno okolje in temu ustrezno regulirati. Podati bi bilo potrebno tudi vse vrste naravnega okolja. V predlogu pogrešam brezpotje, ki bi bilo npr. prepovedano za skupine pešcev, kolesarje, ipd. Po moji oceni bi zadevo lahko sistematično regulirali npr. takole:

(1) Uporabniki naravnega okolje in prepovedi:
– pešci: brez prepovedi
– pešci s pohodnimi palicami: brez prepovedi
– pešci s krpljami: brez prepovedi
– pešci s cepinom, z derezami: brez prepovedi
– turni smučarji: brez prepovedi
– plezalci: brez prepovedi
– alpinisti: brez prepovedi
– jadralni padalci: brez prepovedi
– smučarji tekači: brez prepovedi
– deskarji na snegu: brez prepovedi
– vodniki psov: brez prepovedi
– skupine pešcev več kot 10: brezpotje
– kolesarji: brezpotje
– pešci tekači: brezpotje
– sankači: brezpotje
– vodniki jezdnih živali: brezpotje
– konjeniki: brezpotje
– kolesa z motorjem: brezpotje, poti
– štirikolesniki: brezpotje, poti, vlake
– motorna kolesa: brezpotje, poti, vlake, kolovozi
– motorne sani: brezpotje, poti, vlake, kolovozi
– osebna motorna vozila: brezpotje, poti, vlake, kolovozi, struge, …

(2) Za vse uporabnike se lahko uporaba določenih območij, poti, ipd. prepove z odločitvijo “pristojnega organa”, kar je na terenu označeno z ustreznimi tablami.

Torej, če povzamem, predlog zakona s splošno prepovedjo za kolesarje ne zdrži, ker
1. za splošno prepoved ni podane podlage in ker
2. v tujini ni take prakse.

Lep pozdrav,
mag. Marjan Tkavc

PS:
Glede protiustavnosti: 16 let sem bil aktiven planinec, tudi gorski vodnik MK PZS, in še vedno sem planinec. Toda če grem v slovenske hribe s kolesom, sem v prekršku. Ampak ne zato, ker delam več škode kot bi jo delal peš, temveč zato ker sem na kolesu in ker je “splošno znano, da gorski kolesarji delajo škodo.” Če obrnem – to je tako, kot da bi npr. za ženske prepovedali uporabo avtoceste, saj je “splošno znano, da so slabe voznice”.
Če že diskriminirate, bi lahko prepovedali uporabo naravnega okolja za pešce s težo 100 kg in več, saj je “evidentno, da zelo poškodujejo naravno okolje”.

Sledite nam