13. decembra 2019

Predlog novega zakona buri duhove. Razlogi za in proti zakonski obvezi nošenja čelad za vsakega kolesarja in vselej.

Predlogi o obvezni uporabi zaščitnih čelad za vsakogar, ki kolesari v prometu, niso nič novega. Na vsakih nekaj let se ciklično pojavljajo in potem iz tega ali onega razloga potihnejo.

Pred dnevi je iz sobah Ministrstva za infrastrukturo v medresorsko obravnavo prišel nov predlog Zakona o pravilih cestnega prometa. 34. člen se glasi:

“Voznik in potnik na kolesu in lahkem motornem vozilu, razen voznik invalidskega vozička na motorni pogon, morajo imeti med vožnjo ustrezno pripeto zaščitno kolesarsko čelado.”

Predlagana kazen za nenošenje čelade znaša 120 evrov.

V poleti objavljenem osnutku ta člen ni vključeval kolesarjev po dopolnjenem 18. letu, zato je sprememba presenečenje. Videti je, kot bi predlagatelj dodajal alinejo o razvpitih e-skirojih (lahkih motornih vozilih), pa mimogrede popokal še vse kolesarje. Le kdo bi zdaj reševal še te razlike med e-skiroji, e-kolesi, kolesi?!

Da, nedvomno čelada lahko prepreči poškodbe glave. Gorski in drugi kolesarji, ki kolesa uporabljamo kot športni pripomoček, to dobro vemo, in na gorskem kolesu še redko koga zagledaš brez čelade – čeprav izven javnih prometnih površin (na stezicah, vlakah, v parkih, na pumptracku …) k temu ne bi bili obvezani niti po novem predlogu zakona.

Da čelada ščiti glavo, je močan argument za takšno zakonsko ureditev. Proti temu pa jih je kar nekaj, lepo so jih zbrali predstavniki kolesarskih mrež (Slovenske kolesarske mreže, Mariborske kolesarske mreže in Ljubljanske kolesarske mreže).

Njihovo pismo Ministrstvu za infrastrukturo in njihovih 10 razlogov proti takšni ureditvi najdete na lkm.kolesarji.org.

Če le povzamemo nekaj razlogov proti:
– Uvedba obvezne uporabe čelad lahko povzroči drastičen upad števila kolesarjev, zlasti kot oblike mobilnosti
– Večje število kolesarjev je povezano z boljšo prometno varnostjo kolesarjev
– Število poškodb glave med kolesarji se stalno zmanjšuje, delež poškodb glave v nesrečah je za kolesarje podoben kot pri voznikih/potnikih v avtomobilu ter manjši kot pri uporabnikih skiroja
– Obstajajo precej bolj učinkoviti ukrepi za povečanje varnosti kolesarjev (infrastruktura, umirjanje prometa, vzgoja in izobraževanje)
– Obvezna uporaba čelad bi negativno vplivala na sisteme izposoje koles po slovenskih mestih

Preberite in si ustvarite svoje mnenje. Gorski kolesarji jih bomo pri gorskem kolesarju tako ali tako nosili, bomo v to prisiljeni tudi pri mestnih opravkih, pri poti v službo? Verjetno to razumemo malo drugače kot pripravljalci zakona, ki morda ne kolesarijo ne za šport, ne zaradi praktičnosti.

Sledite nam