Reševanje tubelessa
16. julija 2020

Tehnologija tubeless je pravi balzam za kolesarsko dušo. Nizek tlak v pnevmatiki pomeni udobje in dober oprijem med vožnjo. Običajno se brez težav bori s trni, za zaščito pred kačjimi ugrizi (snake bite) pa se ne brani pomoči penastega vložka. A kljub njegovim supermenskim sposobnostim tudi tubeless ni nesmrten.

Proizvajalci tesnilnih tekočin (mleka) obljubljajo, da je njihovo mleko najboljše in da zatesni tudi do 5 milimetrov velike luknje. No, tega še nisem doživel. Običajno mleko brez težav zatesni luknjice trnov ali kovinskih konic, ki predrejo pnevmatiko. Nekatere znamke ob mleku ponujajo še dodaten granulat, ki naj bi skupaj z mlekom zatesnil večje luknjice (luknje). Če nimaš tega, lahko mleku enostavno dodaš bleščice iz drogerije.

Vsi odtenki tesnilnega mleka

Tehnologija tubeless zahteva tesnilno mleko, ki pa ima neprijetno lastnost, da rado hlapi. Kakšno bolj, drugo manj. Lani smo testirali mleko, ki je sicer odlično zapiralo luknje, a je tudi neverjetno hitro hlapelo. Po dveh zimskih mesecih je bila moja pnevmatika z notranje strani povsem suha in je na Kras krosu, prešpikana s trni, puščala kot cedilo.

Običajno pa je dovolj, da vsake tri mesece doliješ malo mleka in to bi moralo zadostovati. Mleko v pnevmatiko najlažje dodaš tako, da odviješ sredico ventilčka in ga z injekcijo ali konusnim nastavkom vliješ skozi cevko ventila.

Ko je le črv rešitev

Več težav boš imel, če na ostri skali narediš “snake bite” ali če ti uspe prerezati stranico pnevmatike. Kačji ugriz najlažje rešiš s črvi. Ti so bili še pred nekaj leti znanstvena fantastika, danes pa jih dobiš (skoraj) v vsaki kolesarski trgovini. Črvi so stalnica v nahrbtniku (skoraj) vsakega gorskega kolesarja, ki se zaveda kaj mu tehnologija tubeless omogoča.

V uho kvačke vstaviš črva – običajno zadostuje že tisti tanjši. Kvačko s črvom zarineš v nastalo luknjo, zavrtiš kvačko, da se v notranjosti pnevmatike naredi kepa, s prstom pridržiš črva na gumi in kvačko izvlečeš. Tako vstavljen črv bi moral brez težav zatesniti precej veliko luknjo. Črva najlažje porineš v pnevmatiko, v kateri je ostalo še nekaj zraka, zato pred postopkom črvičenja drži prst na luknji ali pa dodaj še nekaj zraka.

tehnologija tubeless in vstavljanje črva
Kvačka in črv

Stara dobra zračnica

Če ti reševalna akcija s črvom ne uspe, je na terenu najlažje, da v pnevmatiko vstaviš zračnico. Ja, tudi pri tubeless sistemu moraš s seboj voziti rezervno zračnico. A preden jo vstaviš, moraš s prsti natančno pretipati notranjost pnevmatike. Zna biti, da boš v njej naletel na množico trnov, ki si jih nevede povozil na prejšnjih turah.

Če ne želiš imeti novih težav, moraš poiskati in odstraniti prav vse. Prav tako moraš iz obročnika odstraniti ventil za tubeless. Če je ta dobro privit, ti bo to uspelo le s kleščami, zato so majhne klešče še en toplo priporočen kos opreme tubeless kolesarja.

Na terenu

Snemalec Matija Kašner, obdelava in ostalo Matej Hartman.

Ročne spretnosti

Pnevmatika s črvom še ni nujno za v smeti. Ko ta posvoji črva, ga zlepa ne izpusti. Jaz črvive gume vozim do konca njihovega razburljivega življenja. Z nekaj ročne spretnosti pa lahko presekano pnevmatiko tudi dobro obnoviš (v resnici tega še nisem delal).

Ena možnost so namenske TL flike, ki jih nalepiš na notranjo stran pnevmatike in tako zapreš luknjo velikanko. Slaba stran tega je, da se sčasoma flika in luknja raztegneta in lahko naredita bulo na pnevmatiki.

Druga možnost je šivanje. Pnevmatiko z veliko vreznino lahko enostavno zašiješ. Seveda potrebuješ močno iglo in še močnejšo nit, ki bo zdržala tvoje bodoče gorskokolesarske torture. Če si dobro zašil, bo drobne pore med šivi zatesnilo mleko, dodatno pa jim lahko pomagaš še s tisto nalepko na notranji strani. Poskusi in mi povej, kako se je končalo.

Tehnologija tubeless in pnevmatika s črvom

Tubeless od A do Ž

Pa še kratek skok na začetek: dobro zložen tubeless. Pri sestavljanju tubelessa se zgodi največ napak. Včasih je trak slabo zalepljen in ne zatesni lukenj za tuljavke naper. Drugič se trak med montažo pnevmatike premakne in spet ne tesni lukenj v obročniku.

Tretjič ne tesni vstavljen TL ventilček. Te težave so precej nerodne, saj jih, ko je TL sestavljen, težko diagnosticiraš. Ni druge rešitve, kot da tubeless razdreš in se lotiš dela od začetka. Pa ne delaj tega v kuhinji, saj jo bo mleko lepo zasvinjalo.

Mleko tudi ne bo rešilo teh težav. To se običajno nabere v luži na najnižjem delu pnevmatike, vse težave pa so v zraku nad njo. Včasih pomaga divja vožnja, ki v pnevmatiki ustvari centrifugo in po njej razmeče tesnilno mleko. Dobra mtb tura torej lahko reši marsikatero težavo. Privošči si jo!

Foto: Matej Hartman

Preberi še

Njegovo veličanstvo tubeless
Tinetova delavnica: Tubeless

Sledite nam