16. maja 2012

Na nedavni predstavitvi novih izdelkov SRAM za sezono 2013 smo imeli predstavniki sedme sile tudi priložnost preizkusiti kolesa s plašči 650b oz. premerom 27,5 palca. Vožnja je navdušila, zato ni dvoma o pohodu tega standarda.

29-palčna kolesa so rabila dolgo časa, da smo jih v Evropi zares sprejeli za svoja, tik ob pravi uveljavitvi pa se je z veliko pompa pojavil nov, a v resnici star standard 650b. Ta obstaja že vrsto let, a je bil povsem potisnjen v ozadje, zdaj pa se vedno večjemu številu kolesarjev zdi, da rešuje nekatere težave 26-palčnih koles, ki smo se jih začeli zavedati šele ob ugotovitvi prednosti 29erjev. Največji zagovornik standarda je zagotovo Kirk Pacenti, ki je tudi izdelal prve gorskokolesarske plašče te dimenzije, a pri promoviranju je  manjkala podpora velikih znamk v industriji. Po eni strani jim ne gre zameriti, saj so komaj osvojili 29erje, zdaj pa jih že vsi sprašujejo po 650b. Do nedavnega je bilo to zelo nišno področje, z napovedjo Foxa in RockShoxa, da bodo ponudili izdelke za ta standard, pa se vse obrača na glavo. Proizvajalci plaščev sledijo, z veliko počasnejšim tempom še proizvajalci obročev. Zdaj so na vrsti proizvajalci koles, a glede na proizvodnje cikle lahko realno več tovrstnih koles pričakujemo šele za sezono 2014.

Paket novosti SRAM
Na Gardskem festivalu smo imeli priložnost preizkusiti velik del novosti SRAM za prihodnjo sezono, poleg obročnikov Rise 40 650b in vilic Revelation 650b še nove menjalnike type 2, zavore X0 Trail, zadnji amortizer Monarch RT3, krmilo Noir T40, potopno sedežno oporo Reverb Stealth in seveda vrtljive prestavne ročice GripShift. K naštetemu dodajte še okvirje Nicolai Helius s 150 mm hoda in dobili boste paket, ki se ga zagotovo ne bi branil nihče. Tako kot se nisem branil povabila na testiranje v hribe visoko nad Rivo.
Na videz se kolo s plašči premera 650b ne razlikuje veliko od klasičnega 26-palčnega kolesa z malo obilnejšimi plašči, se pa zelo očitno loči od 29-palčnih koles. Še preden pa smo se lahko posvetili obnašanju plaščev, nas je vse navdušil nov menjalnik z močnejšo vzmetjo in “sklopko” za popustitev napetosti. Vožnja je s tem postala dejansko tiha, brez ropotanja verige, ob dobro nastavljenem vzmetenju pa slišiš samo še zvoke ob stiku plaščev s podlago. To sicer ni tema tega članka, a Shimanovi menjalniki Shadow RD+ in novi menjalniki SRAM type 2 so zares zelo utišali vožnjo in jo naredili bolj zanesljivo, saj ima veriga stalno oprijem na verižnikih. Pohvale zato letijo v Ameriko in na Japonsko, vi pa se še naprej sami odločite, kateri sistem vam bolj ustreza.
Ob tem omenimo še to, da bo RockShox za kolesa 650b za zdaj ponudil samo model Revelation, ta pa bo glede na želje proizvajalca na voljo s hodom od 150 mm navzdol. Razvoj in testiranje nove šasije traja več mesecev in zato so se odločili le za en model.

Kaj ponuja 650b
En dan vožnje z novim standardom je premalo za končno oceno, a zagotovo prinaša veliko dobrega. Najprej se občuti okretnost in igrivost, ki jo 29-palčnim kolesom kljub še tako dovršeni geometriji primanjkuje. Nato pa se že takoj opazi trdnost, ki smo jo preizkusili kar sredi hriba na improvizirani “mučilni napravi”. S seboj smo imeli kolesa vseh treh dimenzij s povsem primerljivimi okvirji in komponentami in dejansko se 29er pod obremenitvijo zvija veliko bolj kot druga dva.
Kaj pa vožnja? Žal so se terenske razmere zaradi dežja toliko spremenile, da vožnja dan kasneje po isti trasi s 26-palčnim kolesom ni dala prave primerjave, a razlike vendarle so. Pogled preko krmila na nekoliko večji plašč daje več samozavesti na kamniti podlagi in predvsem vožnji preko “stopnic”. Testno kolo je brez dvoma blestelo tudi preko korenin in skozi ovinke z grbinami zaradi zaviranja, a kolo so malo pred tem nastavljali najboljši hišni mehaniki, vzmetenje je delovalo brezhibno, kar je zagotovo pozitivno vplivalo na splošni občutek. To pa ni bistveno vplivalo na vožnjo skozi ostre in tehnične ovinke, ki sem jih odpeljal presenetljivo pogumno in to mi je dalo potrditev o okretnosti plaščev novega standarda. 650b torej resnično ohranja okretnost in več kot očitno prinaša določene prednosti z vidika večje stične površine ter lažjega premagovanja ovir. Vse to brez velike izgube pri teži in trdnosti.

Prihodnost?
Tretji standard za premer plaščev gorskih koles ima skoraj zagotovo svetlo prihodnost. Nekateri verjamejo v obstoj vseh treh in približno enakomerno razporeditev, drugi so prepričani v obstoj le dveh – 29-palčnega in 650b. Slednji zagotovo bolj posega v domeno 26-palčnih koles in za zdaj prinaša prednosti večjih plaščev v razred trail koles s 140 / 150 mm hoda, a že je jasno da bo šel razvoj naprej. Če ne drugega, je za to poskrbel Nino Schurter, ki je svojega prototipnega Scotta pripeljal do zmage v svetovnem pokalu in s tem dokazal, da so kolesa 650b več kot konkurenčna tudi v razredu trdakov. Če nov standard pomeni komplikacije za proizvajalce in nočne more za trgovce, pa je z vidika uporabnika nov standard še ena možnost, po kateri lahko poseže. In ker je “vmes” med obema drugima standardoma, ga bodo ljudje morda sprejeli prav zaradi tega – prinaša nekaj prednosti enih in drugih, kar bo ustrezalo tudi razmišljanju tehnično manj izobraženih kolesarjev.

Na festivalu smo si lahko v živo ogledali še nov rdeči tovornjak, iz katerega bo SRAM servisiral tekmovalce na vseh svetovnih pokalih in prvenstvih v Evropi, prav tako pa bo podjetje z njim prisotno tudi na različnih festivalih. Nekaj slik tovornjaka je na koncu galerije.

Avtorja fotografij sta Simon Cittati in Grega Stopar.

Sledite nam