12. februarja 2019

As 4krosa, trener mladih pri Črnem trnu in bodoči doktor fizike. Potem je kvalificiran, da na monociklu vihti motorko, kajne?

Urban Napotnik je s Štajerske verigo poslal do Vipavske doline, do enega asov 4krosa, dvakratnega državnega prvaka v tej disciplini (2014 in 2015). Če so dirke na izpadanje s po štirimi tekmovalci hkrati na progi zadnja leta manj pogoste in tudi za Matija manjkrat slišimo, to še ne pomeni, da je izginil iz kolesarstva. Nasprotno, brez njega v Ajdovščini ne bi imeli tako obetavnega podmladka! Pa še česa drugega se loteva, vse izveš iz naslednjih vrstic.

Matija Stupar

Vzdevek: Stupar
Kraj: Ajdovščina (trenutno Prvačina)
Starost: 28
Pripadnost klubu, podjetju, plemenu … : KK Črn Trn

Urban: Slišali smo, da boš najbolj izobražen bajker na slovenski sceni. Nam lahko kaj več poveš o svojem doktoratu iz fizike?
Matija: No, najbrž se najde še kak doktor na slovenski bajkerski sceni.
Med magisterijem sem začel sodelovati v pri vzpostavitvi novega laboratorija na Univerzi v Novi Gorici (Laboratorij za kvantno optiko, ime laboratorija ne opiše najbolje tega, kar počnemo), tako sem veliko prostega časa prebil v laboratoriju, nadeljevanje na doktorat je bila tako precej “naravna” izbira. Trenutno tako delam doktorat na zelo posebnem laserskem sistemu, ki “proizvaja” zelo močne in zelo kratke svetlobne sunke “pulze” dolžine nekaj femto sekund (1 femto sekunda = 0.000 000 000 000 001 sekunde). To svetlobo nato uporabljamo za preiskave naprednih materialov polprevodnikov, superprevodnikov, magnetnih materialov itd.
Mnogo ljudi tega najbrž ne ve, ampak v Bazovici pri Trstu obstaja velik center za raziskave z dvema pospeševalnikoma, kjer dela več sto znanstvenikov iz več držav. Drugi del mojega doktorskega dela je tako povezan s pospeševalnikom FERMI, ki je v bistvu zelo velik, cca. 400 m dolg “laser”. Tudi tu je namen isti, razvoj inovativnih eksperimentalnih tehnik za preiskovanje materialov.

V Črnem trnu si ogromno pripomogel k podmladku ekipe. Kaj bi svetoval drugim društvom/klubom?
Predvsem je potrebna potrpežljivost in vztrajnost. Prva tri leta je vadbo za mlajše obiskovalo od dva po pet otrok, nato se je počasi razvedelo o naših programih, in število udeležencev je strmo naraslo- Trenutno naše programe obiskuje več kot 50 udeležencev.


Matija (na desni brez kolesa) in mladi Wajduci, foto Klavdij Blažko

Motokros vs 4x? Prednosti in slabosti enega in drugega.
Motokros me vse bolj privlači predvsem zato, ker se gorsko kolesarstvo oddaljuje od tega, kar mi je všeč, trenutni trendi enduro trailov k zaprtim ovinkom in skokom, ki so po večini krajši od dveh dolžin kolesa, niso ravno “my cup of tea”, tako sem najraje v kakem dobrem bikeparku, izven sezone pa vse pogosteje za vikend izberem motocross.
V primerjavi s 4x pa: Motokros omogoča večje skoke in bolj se nafuraš, če se s kom prehitevaš, se lahko več krogov in ni potrebno vmes spet na štart, razen visoke cene in oddaljenosti dobrih prog pa prav dosti pomanjkljivosti nima. 4x ima največjo prednost to, da je v primerjavi z motokrosom mnogo mnogo cenejši, všeč mi je predvsem zato, ker mi v gorskem kolesarstvu ustrezajo odprte proge z mnogo skoki in 4x je tista disciplina, ki to nudi. Dodaten čar obeh športov je direkten boj s sotekmovalci ali trening kolegi.

Si v elitni ekipi Pink Piggy Team, v kateri ste samo izbranci. Kakšni so pogoji, da se pridružiš prašičkom?
Član lahko postaneš, ko dosežeš prava spoznanja v življenju 😀 Predvsem glede prehrane in dvokolesnih športov. Nove člane rekrutiramo, ko spontano spoznamo, da si posameznik to zasluži. Tako da tukaj je vse v filingu.

Na spletu sem zasledili tvoj posnetek z monociklom in motorko (tapravo, ne tisto brez verige), je to treniranje za najboljše navijanje na tekmovanjih ali samo za prispevek v črni kroniki?
Kombinacija monocikla in motorke se na prvi pogled zdi čudna, ampak odsotnost krmila pomeni, da so roke ves čas “fraj”, motorka je roke zaposlila, pa še ravnotežje lažje loviš. Mogoče bi pa res moral na glavi imet čelado (“za zgled”). Nasvet za tiste, ki imate namen to probat doma: prvo probaj z ugasnjeno motorko.
Uporabnosti te veščine za navijanje pa bi znala bit omejena zaradi potenciala za črno kroniko, predvsem za nedolžne mimoidoče.


Da, na obeh slikah je on

mtb.si: Nate se obrne vesoljni svet 4krosa: “Matija, make 4cross great again!” Pa milijonček ti stisnejo. Kaj bi storil?
Matija: Najbrž bi se moral začeti ukvarjati s športno politiko in delat na obuditvi svetovnega pokala v 4krosu, brez prestiža tekmovanj na najvišjem nivoju tak šport zgubi privlačnost za tekmovalce in mlade nadebudneže. 4kros po mojem mnenju ne potrebuje veliko, le malce več pozornosti.


4X Črn trn s Stuparjem v vodstvu, Bratino na drugem mestu in Zupancem na tleh. Foto Vanja Kodermac

mtb.si (standardna): Tvoj popoln dan na kolesu (kje, kaj, s kom)?
Matija: S pujsi in klapo v francoskem Chatelu, najraje se zadržujemo na Vinkovi liniji.

Tvoj popoln dan brez kolesa?
To je zelo odvisno od razpoloženja in letnega časa v hladnejših mesecih na dobri motocross progi, v poletnih mesecih pa s punco in psom ob kaki reki ali tolmunu.

Kaj bi počel, če ne bi nihče izumil gorskega kolesa?
Verjetno bi se marsikaj v mojem življenju odvijalo drugače, kolesarstvo je popolnoma spremenilo moj krog znancev in prijateljev, za katere sem zelo hvaležen. Najbrž bi vseeno študiral fiziko, kar se tiče športa, pa se mi res ne sanja, s čim bi se ukvarjal, saj se tudi v motocross v tem primeru najbrž ne bi vrgel.

Povej kaj o svojem najljubšem kolesu.
Trenutno je to Radon Swoop 170 (27.5), je kolo, ki mi je do sedaj res najbolj ustrezalo. Zelo univerzalno, edina stvar, ki bi jo spremenil, je progresivnost, saj ga zelo rad popeljem čez kak skok in pri odrivu je mogoče malček premehak za nekoga s 4x ozadjem.

Tvoje prvo kolo?
Kolo, s katerim sem “padel” v gorsko kolesarstvo, je bil Haro Escape 2007, tak vsestranski trdak. A sem ga imel le pol leta, saj sem ga zamenjal za nekaj, kar gre lažje “po luftu”.


Še ena roza pujsasta s treninga v Val di Sole, foto Klavdij Blažko

Tvoj vzornik?
Ne bi mogel reči, da sem imel kdaj kakega vzornika, sem pa občudoval marsikoga zaradi njegovega znanja ali veščin.

Tvoj mladi obetavnež za prihodnost?
Marsikateri iz ajdovske bande “mulcov” bi lahko eksplodiral, ampak je vse odvisno od tega, kako preživijo puberteto, “ko jih začne vozit bibka”.

Najboljši nasvet, ki si ga kdaj dobil / ali nasvet, ki ga lahko daš drugim?
Nekdo, ki ga zelo upoštevam, vedno pravi, da moram pogruntat, kaj bi rad in potem delat na doseganju tega cilja.

Tvoj padec, ki si si ga najbolj zapomnil?
Svetovno prvenstvo 2015, na uradnem treningu mi je sleklo sprednjo gumo in zletel sem ven iz proge. Nič posebnega, le da sem povozil in padel na mrežo za gledalce, ki mi je zataknila roko in izpahnila komolec. Tisto leto sem sem bil res dobro pripravljen in imel boljši občutek na kolesu kot kadarkoli, zato je najbolj bolelo razočaranje.

Preberi še
Na verigi: Urban Napotnik
Na verigi – pravila in dosedanji izprašani

Sledite nam