17. maja 2016

Shimano je nedavno predstail električni pogonski sistem za gorska kolesa, zdaj je svoje v mozaik dodal še SRAM.

Shimano je nedavno predstavil specifičen električni pogonski sistem za gorska kolesa, zdaj je svoje v mozaik dodal še SRAM – s prvim specifičnim prestavnim sistemom za tovrstna kolesa. Za nameček so pripravili še specifične zavore.

Začel bom malce filozofsko, z mislimi ob nedavnem izidu prve številke revije E-MTB, “električne” različice nemške mega-revije Bike. 150 strani testov koles in opreme, izletov, ljudi in tehnike; seveda z znanimi avtorji in mnogo vrhunskimi članki. Zraven še priloga, pregled trga z več kot 200 modeli koles. Vse z električnim motorjem, vse z baterijami in gumbi. V vsem skupaj le nekaj klasičnih koles, povsem v stranskih vlogah.

Pri meni je bil to še zadnji dejavnik, ki me je absolutno prepričal da je jez podrt in vala ni več mogoče ustaviti. Takšne revije se ne lotiš brez zelo jasne strategije in podpore in število oglasov temu pritrjuje. Očitno obstaja tudi želja med bralci. Enostavno smo dobili novo kategorijo, podobno kot smo bili v svojih časih v dilemi ali kupiti kolo s prednjim ali polnim vzmetenjem. Vsak tip kolesa ima določene prednosti in vsak zase se bo odločil, kaj mu bolj ustreza. Ali to prinaša novo zmedo v že tako trhlo sporazumevanje z drugimi uporabniki narave in oblastjo, pa je že spet druga tema …

Revolucija ali pač ne?

Ne bodimo preveč filozofski, nova skupina SRAM EX1 je zelo konkretna in odgovarja na nekatere zelo konkretne težave proizvajalcev električnih gorskih koles. Ali bo sprožila tudi podobno revolucijo kot sistem 1x, pa bomo še videli.

Komponente je predstavil Marcus Schneider, produktni vodja za vse komponente za električna kolesa, ki je enostavno pojasnil, zakaj so sploh naredili EX1 in čemu radikalna sprememba velikosti verižnikov:
“Vsi pogonski sistemi so bili razviti za kolesa na človeški pogon, zato so razmiki med posameznimi prestavami majhni. E-MTB ima dodatno moč v motorju, zato so lahko koraki večji, v našem primeru tudi za do 30 %.”

Verižniki in veriga

Prav v velikosti verižnikov se skriva ključna novost sistema. Zadnja kaseta X-Block je sestavljena iz osmih verižnikov v velikosti od 11 do 48 zob. Razlike v velikosti posameznih verižnikov so še posebej očitne proti največjemu.

Dodaten električni pogon enostavno zagotavlja dovolj moči za te korake, prestavljanje pa je možno le za eno stopnjo naenkrat, tako da zaradi velikosti verižnikov ne bo prišlo do večje obrabe. Sama kaseta je sicer ožja od klasične 10- ali 11-redne kasete, veriga pa je rahlo širša in močnejša.

Proizvajalci koles so želeli zaradi velikega navora bistveno močnejšo verigo, a SRAM je ponudil nekoliko drugačen odgovor: novo obliko členov verige in samih verižnikov ter že omenjeno prestavljanje po samo eno stopnjo naenkrat. Vse to prinaša bolj gladko prestavljanje ter manjšo obremenitev na verigo. V času razvoja so prišli še do enega zaključka, ki pravzaprav ne preseneča. Na E-MTB poteka prestavljanje ob zelo velikem navoru in nizki kadenci, pri klasičnem kolesu pa ravno obratno, ob nižjem navoru in visoki kadenci. Zato je tudi skupina EX1 tako radikalno drugačna.

Verižnik iz poboljšanega jekla deluje v kombinaciji z zadnjim menjalnikom EX1 X-Horizon, podoben tistemu iz skupin XX1/X01, a seveda s prilagojeno konstrukcijo za 8 prestav in dotični razpon. Prav tako ima močnejšo kletko in sklopko. Prestavne ročice EX1 so posebne zaradi že omenjenega prestavljanja po eno stopnjo, drugih možnosti (t. i. multi-shift) ne bo zaradi specifike sistema in obrabe.

Na voljo pa bodo različni prednji verižniki X-Sync in sicer velikosti 14T, 16T in 18T za motorje Bosch ter velikost 34T za motor Brose. To kaže na testno sodelovanje podjetja s proizvajalci motorjev. Ker ima SRAM sedež razvoja prestavnih komponent v Nemčiji, je bilo po vsej verjetnosti sodelovanje še toliko lažje. Sam sistem je po specifikacijah aluminijastih gonilk združljiv tudi z motorjem Yamaha. (Zagotovo pa ga bo nekdo nekje sestavil tudi z novim motorjem Shimano Steps MTB, ki je kot prvi izdelan posebej za gorska kolesa in kombinacija obeh sistemov se zdi na prvi pogled idealna.)

Brez zavor ne gre

Hitrost in težo je treba tudi nadzorovati, zato so skupaj s skupino predstavili še nove zavore Guide RE, namenjene električnim gorskim kolesom. Za novo oznako se skrivajo zavorne ročice Guide R ter zavorne čeljusti Code, ki jih ljubitelji gravitacije dobro poznate. Torej enostavno kombinacija robustne prestavne ročice in močne zavorne čeljusti s 4 batki. V kombinaciji z rotorji premera 200 mm seveda.

Skupina EX1 bo na voljo septembra.

www.sram.com

Foto SRAM in Grega Stopar

Sledite nam