Ponudba različnih prestavnih konfiguracij še nikoli ni bila tako velika. Zaprti sistemi pritegnejo pozornost, a so predragi. Vrača se Grip Shift.
3×10, 2×10, 3×9, 1×10, notranji menjalniki in še kaj. Zraven prištejte še različne velikosti prednjih in zadnjih verižnikov ter različne koncepte prestavnih ročic in dobili boste neverjetno veliko število različnih prestavnih sistemov, ki si jih lahko namestite na svoje novo kolo. Izbira je ogromna, bitko še naprej vodita Shimano in SRAM, ostali pa se borijo za manj kot drobtinice.
Shimano še vedno vlada z vidika količine, SRAM pa je prevzel pobudo pri predstavljanju novih prestavnih razmerij in so tudi največji zagovorniki sistema 2×10. Slednji so na sejmu predstavili prenovljeno skupino X5 in s tem sistem 2×10 razširili še za razred nižje (hkrati je X5 na voljo tudi s klasičnimi gonilkami s tremi verižniki). Skupine X0 do X5 so za prihodnjo sezono na voljo s kombinacijami verižnikov 42/28, 39/26, 38/24 in 36/22. Novi sta torej zadnji dve kombinaciji, pri čemer je 38/24 primarno namenjena 29-palčnim kolesom, 36/22 pa vsegorskim kolesom. Večina proizvajalcev kombinira gonilke z dvema verižnikoma z zadnjimi 10-rednimi verižniki s številom zob 11-36 ali 11-34, tu pa sta vsaj glede ponudbe oba velika proizvajalca izenačena.
SRAM je sicer ponudbo temeljito prenovil v lanskem letu in poleg skupine X5 kot večjo novost predstavlja še komponente X0 DH, o katerih pa smo tudi že pisali. V spodnjih povezavah boste našli tudi povezavo do opisa novosti Shimana, kjer sta v ospredju Deore XT ter zadnji menjalnik XTR Trail. Obojega je na kolesih veliko, a občutek pravi, da se proizvajalci koles pri Deore XT raje odločijo za sistem 3×10. Kot da bi trg pri sistemu 2×10 nekako zahteval SRAM. Prenovljena je tudi Acera in kupci vstopnih modelov bodo tako za manj denarja dobili že skoraj vse, kar ima Deore. Shimano je trenutno sicer v središču pozornosti cestnih kolesarjev, saj so elektronsko prestavljanje iz skupine Dura-Ace razširili na Ultegro in mnogi si želijo prenosa tehnologije na gorska kolesa. Posamezniki so si komponente že uspešno predelali za dirkanje v krosu, a za pravo serijsko proizvodnjo (nekaj v smislu XTR Di2) bo treba verjetno še malo počakati.
Zaprti sistemi še brez velikega preboja
Zaprti prestavni sistemi seveda niso nič novega, v različnih oblikah in izvedbah smo jih videli že na sto in en način. Dokaj uspešno se je uveljavil le Rohloff, a še vedno govorimo o smešno nizkih številkah. Veliko pozornosti je znova pritegnil Pinion s svojim “gearboxom” P1.18, ki je očitno najbolj kompakten in za vzdrževanje najmanj zahteven tovrstni sistem. Vendar pa je omejitev zopet v teži, ceni in seveda prilagoditvi okvirja. Nekaj manjših, predvsem nemških proizvajalcev že ponuja sistem, vendar pravega preskoka za Pinion ali druge podobne proizvajalce preprosto ne bo, dokler se igri ne priključi kateri izmed velikih proizvajalcev. Ti pa so do sedaj gladko ignorirali vse podobne inovacije.
Legenda se vrača
Za mnoge najboljša novica s področja prestav je prišla šele po sejmu – legendarne prestavne ročice Grip Shift se vračajo! Ravno v času sejma je na svetovnem prvenstvu z njimi zmagal Jaroslav Kulhavy, prihodnje leto pa boste lahko z njimi opremili tudi svoje kolo. Ročice so del razvojno-dirkaškega programa BlackBox, na voljo pa bodo ob 25. obletnici podjetja, ki je prav s tem izdelkom osvojilo privržence. S prenovo komponent so pred leti ročice izginile, saj niso mogli izdelati dovolj majhnega mehanizma za trenutna prestavna razmerja, zdaj pa so očitno rešili tudi to težavo. 10-stopenjske ročice Grip Shift lahko pričakujete pred prihodom naslednjega poletja.
Preberi še:
Čisto novi XT in mirnejši XTR
Deore s prestavo več
Prvi paket SRAM-a za leto 2012
SRAM X0 DH