5. septembra 2016

Nadaljujemo s serijo nasvetov tekmovalca v krosu Petra Zupančiča.

Peter Zupančič, v januarju pridruženi član, pisec nasvetov iz praktičnih izkušenj, nadaljuje svojim poslanstvom.

Da še enkrat spomnimo, kdo je “Pero”!? Dve desetletji star Litijan, član Calcit Bike Teama, ki trenutno tekmuje v kategoriji do 23 let, državni prvak krosu v kategoriji do 17 let, dvakratni državni prvak v vzponu … Več izveš na njegovem profilu Peter Zupančič – mountain biker.

Prvi v novi seriji nasvetov tekmovalca v krosu je za vse tiste, ki še vedno mislite, da lahko z eno vrsto obutve na svojem kolesu prevozite vse. A je temu res tako?

Tekmovalci v krosu smo, kar se tiče oprijema s podlago, zelo zahtevni. Pogosto moramo izbrati med hitrejšimi plašči z manj profila in med bolj grobimi z več profila, a tudi več oprijema. Pri vsem tem upoštevamo tudi težo, ker stremimo k čim lažjemu kolesu. Vse to se na koncu odraža v voznih lastnostih kolesa in stiku s podlago. A kako vemo, da je bila izbira plaščev na dan tekmovanja pravilna?

Osnove

Plašče v grobem delimo na tiste za suho podlago in tiste, ki jih načeloma uporabljamo za vožnjo v blatu ozioma dežnih razmerah. Vmes ima večina proizvajalcev v ponudbi še model ali dva, ki so nekakšna vmesna stopnja.

Poudariti velja, da je grob profil počasnejši in obratno. Ker so različni modeli tudi različno težki, ponavadi izberemo najlažjo različico. Po nekoliko težji posežemo takrat, ko je teren bolj skalnat, saj je možnost predrtja tam večja. Pozorni smo tudi na stranske čepe na plašču, saj nam oblika in porazdelitev le teh zagotavlja oprijem v ovinkih.

Pomemben faktor izbire je tudi širina, saj širši plašč zagotavlja več oprijema, a se načeloma hitreje zapolni z blatom. Širši plašči so tudi nekoliko težji.


Važna sta tako tekalna površina kakor bočni oprijem.

Pravilna izbira

Da izberemo plašče, ki so najprimernejši, moramo poznati teren (progo), po katerem bo potekala dirka. Tekmovalci predhodno opravijo ogled proge, s čimer se seznanijo s podlago. Več kot ima tekmovalec izkušenj, lažje bo izbral primerno obutev kolesa za tisti čas.

Če za ogled proge nimate možnosti, se pozanimate kakšna je podlaga (travnik, zemlja, korenine…) in preverite vremensko napoved. Če je napovedano močno deževje, podlaga pa je travnata, bodo najverjetneje najboljša izbira tisti za blato. Če je napovedano deževje, a je podlaga bolj kompaktna (makadam, ilovnata zemlja…), po navadi zadoščajo že plašči za suho. V suhem pa po plaščih za blato, razen v posebnih primerih, ne posežemo.

Tam lahko glede na tip podlage uporabite celo izjemno hitre ‘semi-slick’ gume z zelo malo profila. Tako boste lažje vzdrževali hitrost pri vožnji, kar je na hitrih progah še posebej pomembno.

Kot sem že omenil, je verjetno drugi najbolj pomemben faktor za tekmovalce teža plaščev. Lažji zagotavljajo hitrejše pospeševanje, težji pa imajo boljšo zaščito proti predrtju.

V krosu, kjer je tehnična cona na približno 15 minut, v večini primerov tekmovalci uporabljajo najlažji model gum. Potrebno je oceniti, koliko je posameznik pripravljen tvegati, ter seveda, ali je podlaga zelo nevarna za predrtje.

K nižji teži pripomore tudi sistem tubeless, ki nam v kombinaciji z latexovim mlekom, zagotavlja tudi boljšo zaščito proti predrtju, ter vožnjo z nižjim tlakom. Nižji tlak pa seveda omogoča nekoliko boljši oprijem.

Za konec

Vsak tekmovalec ima svojega priljubljenega proizvajalca plaščev. Priporočam, da na začetku poizkusite več vrst in se držite tistega proizvajalca, ki vam najbolj ustreza.

Izbiro plaščev zožite na le dva ali tri modele (za blato, suho ter zelo suho, oziroma vmesna stopnja), saj si boste olajšali izbiro.

Bodite potrpežljivi ter se učite na napakah. Tudi najboljši tekmovalci v svetovnem pokalu se včasih uštejejo v izbiri obutve za svoje kolo.

Perotov blog na peromtb96.wordpress.com

Preberi še:
Pero svetuje: Prestavljanje ali ˝šaltanje˝
Pero svetuje: Obvladovanje kolesa na spustu
Pero svetuje: Vožnja čez “hupserje”
Pero svetuje: V taktičnem ritmu

Petra na njegovi športni poti podpirajo:

Sledite nam